ללמוד ממומחה בינלאומי בתחום

זיהום ושיקום מקווי מים' מרצה: פרופ' אביטל גזית, חתן הפרס למצוינות סביבתית

13 מאי 2014
פרופ' אביטל גזית

הקורס זיהום ושיקום מקווי מים - הזדמנות ללמוד על אחד הנושאים הסביבתיים הקריטיים ביותר בארצנו, מפי אקולוג מקווי מים פרופ' אביטל גזית, חבר סגל (גימלאי) במחלקה לזואולוגיה, הפקולטה למדעי החיים.

 

הקורס 'זיהום ושיקום מקווי מים' מזמן לתלמידי בית ספר פורטר הזדמנות מיוחדת במינה - ללמוד על אחד הנושאים הסביבתיים הקריטיים ביותר בארצנו, מפיו של המומחה המוביל בתחום בישראל, אקולוג מקווי מים פרופ' אביטל גזית, ממייסדי בית ספר פורטר, מנהל התכניות לתואר של בית הספר, והאיש שהניח את התשתית המדעית לשיקום נחלים בישראל.

 

פרופ' גזית נחשב לחוקר המוביל בישראל בתחום האקולוגיה של נחלים ים-תיכוניים. עקרונות היסוד שקבע מנחים את פעילותם של כל הגורמים הבכירים בתחום זה - ברשות המים, במשרד להגנת הסביבה, ברשויות הנחלים וברשות הטבע והגנים. כשותף מרכזי בתהליך שיקומו של הירקון, הוא פיתח עם תלמידיו מתודולוגיה חדשנית לבדיקת בריאות הנחל על פי חברת היצורים המאכלסת אותו. כיום, בעקבות ההצלחה, הוא מיישם את שיטותיו החדשניות גם בקישון, במסגרת תפקידו כיועץ האקולוגי של רשות נחל הקישון. פועלו של פרופ' גזית זוכה להכרה נרחבת בישראל ובעולם, וב-2010 אף הוענק לו פרס השר להגנת הסביבה למצוינות סביבתית, בקטגוריית אישים בעלי הישגים יוצאי דופן, בנוכחות נשיא המדינה. באותה שנה נכלל פרופ' גזית ברשימת 100 הישראלים המשפיעים ביותר של העיתון 'דה מרקר'.

 

במסגרת הקורס 'זיהום ושיקום מקווי מים' (קורס חובה בתכנית לתואר שני ללא תזה) משתף פרופ' גזית את תלמידיו בידע העצום ובתובנות הרבות שצבר במהלך עשרות שנים של עבודה מדעית וציבורית. בין היתר הם לומדים מפיו מדוע מקווי המים רגישים כל כך לפגיעה סביבתית: "כי הם תמיד נמצאים במקום הנמוך ביותר בנוף, וכל הפרעה וזיהום זורמים  אליהם ונלכדים בתוכם". מנגד, הוא מסביר להם שמקווי המים הפגיעים כל כך מסוגלים גם להחלים במהירות רבה, "כי שרשרת המזון שלהם מבוססת על יצורים זעירים, בעלי מחזור חיים קצר מאוד, כמו אצות חד-תאיות, שמחוללים שינוי כמעט מיידי במערכת; ולכן, אם הצלחנו להרחיק את ההפרעה, מקווה המים ישוב לאיתנו בתוך חודשים ספורים."  (זאת בניגוד לפגיעה בשטח יבשתי – כמו למשל השריפה בכרמל - שם אורך תהליך השיקום  שנים רבות.) מסר נוסף שפרופ' גזית מעביר לתלמידי הקורס נוגע לשיטפונות הפוקדים אותנו מדי חורף. לדבריו, לא מדובר באסון טבע: ההצפה היא מנגנון אתחול שנתי טבעי של נחל מהטיפוס הים-תיכוני, המאפיין את ארצנו. ויותר מכך: כשאנו מונעים את השיטפון בדרכים מלאכותיות,  אנו פוגעים אנושות בנחל ובמערכת האקולוגית שלו.

 

"עבורי, הקורס הזה הוא שליחות," אומר פרופ' גזית. "על פי רוב הנושא של שיקום מקווי מים נלמד במסגרת מדעי הטבע או מדעי החיים; אך בעיית זיהום המים הרי נוגעת לכל אזרח בישראל. כאן יש לי הזדמנות ייחודית להעניק את הידע החשוב הזה גם לאנשים שאין להם בהכרח רקע מדעי אקולוגי. אני מבהיר להם את המושגים, ומסביר להם איך ומדוע מופרות מערכות המים, מה אנחנו יכולים לעשות כדי למנוע את זיהום המים היקרים שלנו, וכיצד נוכל לשקם מערכות שנפגעו."

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>